Knäckebrödsdansen

Daisy började prata om en video idag på youtube, som hennes syster hade skickat till henne. Hon sa att de pratade antingen någon konstig tyska eller svenska, och frågade om vi inte använde "an o with two dots", och jovisst sa jag. Hon sa att det var med nakna män som dansade och höll upp en träskiva eller nåt framför sig. Jag funderade litegrann och vad kommer inte upp i mitt huvud? KNÄCKEBRÖDSDANSEN såklart! Och visst var det den. Haha de där killarna har verkligen lyckats, tagit sig ända vägen till Gravette, Arkansas, då har man åstadkommit något ;)

Har kollat på den här videon flera gånger nu ikväll, det är ju sinnesstört roligt hahaha, HILARIOUS som man säger här borta!



Annars idag? Åt middag på lilla italienska restaurangen här i närheten, de har utökat ytan så de har ett extra rum med bord nu, lite smått amazing sådär. Åt någon pastarätt med ost och tomatsås (som det hade varit köttbullar i men dem tog de bort haha), var ingen höjdare alls.. åt vitlöksbröd, sallad, calamari och garlic knots istället så jag blev ändå mätt!

På dramat idag så "spelade" vi upp våras pjäs (läs: läste från manuset, men det var okej) och det gick väl hyfsat. Är ju väldigt massa att göra hittills och jag har så mååånga lines som jag måste memorera, aah. Fast det går nog rätt bra för det är rätt logiskt i alla fall. En konversation som liksom flyter på..

Sprang inget idag heller, har små känningar av benen igen, vet inte om jag ska springa imorgon eller helt enkelt skita i alltihopa. Får prata ihop mig med Juliana och bestämma något.

Ja justde! Nästa vecka har vi juniors literacy exams i engelska. Yey.. eller inte. 3 timmar både tisdag och onsdag (mellan 8-11) med pauser. Vi ska skriva 2 essays på vardera 45 min och 8 writing prompts, alltså läsförståelse, på 20 min vardera. Jag är inte så himla taggad alltså. Men det ska väl lösa sig det också. Det här är ju Amerika så vi får snacks och läsk troligtvis! Så himla segt bara.

Har ett projekt i american history nu också. Det var supposed to be a grupparbete men eftersom att våran klass är så liten blir det individuellt istället. Jag har "examine racial conflicts during World War II" eller nåt sånt. Och då handlar det inte om judar och nazister som jag hade tyckt varit roligt utan såklart är det ur amerikansk synvinkel, så det blir om svarta, hispanics, asians, native americans osv. på hemmaplan/i armén/på arbetsmarknaden. Inte lika intressant kan jag ju tycka. Amerikansk historia här är väldigt olik det man lär sig i Sverige. I Sverige har man mer en objektiv (heter det så? opartisk i alla fall) syn på allting, man tar ingen sida (vi har väl inte varit ett neutralt land för inget!) men här i USA så är allt USA gör rätt, amazing och värt att hyllas. De vänder allt så att det låter som att de gör det rätta hela tiden. Hade inte Japan hotat att attackera hade vi inte släppt atombomberna, hade inte andra länder hotat USA hade vi fortsatt vara neutrala. Sånt bullshit. Är väl ingen som kan tvinga någon annan att göra nåt sånt. Var tacksamma för fan! Utan resten av världen hade USA inte varit en jävla myra! Haha, blir så trött ibland.

Och ja när vi ändå är inne på det här med att USA är störst, bäst och vackrast. I engelskan är det också mycket historia, litteraturhistoria främst såklart. Inte mig emot då jag gillar historia. Men i alla fall, vi håller på med the Civil War och slavery och the abolishment (svenska?) av the slavery och så vidare. Så idag läste vi brev som olika mäktiga människor under den tiden skrivit. Och då var det en snubbe som skrev att han tyckte slaveri var dåligt och att det skulle avskaffas och allt möjligt. Sen i nästa mening skriver han något liknande det här "they are better off here than in Africa, physically, mentally and socially and this treatment is necessary for their race in the adjustment to our society". Inte exakt ordagrant men det med samma innebörd. Så han menar alltså att de svarta kommer må bra av att behandlas som slavar eftersom det låter dem anpassa sig till samhället? Det utbildar deras ras! Han skrev också nåt om att han sätter vita framför svarta. Och det här tycker människorna i min klass var bra! Alltså de höll med honom, "han vill ju avskaffa slaveri". Ja men är det hela grejen eller? Som att det kommer hjälpa dem att vara slavar, att de kommer må bättre! De (klasskamrater) ansåg också att de hade det bättre här i USA än i Afrika, det här är ju USA, möjligheternas land. Men deras familj och vänner och jobb och hem och hus och intressen hemma i Afrika då?! Alltså jag får hjärnblödning.

Hade sån stor lust att räcka upp handen och fråga vad fan de tänker med, hur de kan tycka att slavar utbildas till att bli vettiga amerikaner genom den behandling de får. Men såklart gjorde jag inte det, kände att både mitt mod och mina språkkunskaper sviker mig i stundens hetta, haha! Vissa människor här är så jävla trångsynta och konservativa att jag får ryck! Däremot gillar jag verkligen läraren i den klassen, hon har aldrig yttrat en personlig åsikt eller någonting och jag har ingen aning om vad hon tycker. Det enda jag vet är att hon gick i kristet college.

Det är bra i American History för där är både jag och Daisy så vi brukar argumentera emot folks åsikter och vad de faktiskt lär ut. Är rätt så roligt och för det mesta brukar någon eller några hålla med oss och skylla på the government istället haha. Ingen gillar the government här.

När vi ändå är inne på det här spåret kan jag ju skriva vad vi lär oss i Health. För några veckor sen var det hur man ska få bra mental hälsa. Såhär ska man göra:
-managing stress
-avoiding tobacco, alcohol, and other drugs
-getting 8-10 hours of sleep each night
-maintaining a healthy weight
-abstaining from sexual activity before marriage

Responsible teen abstain from high-risk behaviors. Choosing abstinence will benefit your lifelong health.
Abstinence is avoiding harmful behavior, including the use of tobacco, alcohol, drugs, and sexual acitivity before marriage.

Asså nu antar jag att det är för att jag är från Europa som jag tycker att det här är helt vansinnigt? Om man har sex innan man gifter sig blir man olycklig och får dålig hälsa. Att ha sex före man gifter sig förstör dig. Och att det verkligen är före man gifter sig också, så det liksom ändrar sig från en dag till en annan? Och att de jämställer det med användandet av droger eller att ha en hälsosam vikt. Jag antar att min uppfostran och min kultur är så himla olik människornas här, för jag tycker bara att det här är konstigt.

Sen i Human Relations har vi lärt oss att enda möjligheten att inte få könssjukdomar är att inte ha sex, i Europa får vi lära oss att använda kondom! Mycket är annorlunda här.

Med den meningen avslutar jag den här följetongen, tack för att ni läser vad jag har att säga även när jag har skrivdiarré! Det här är nog ett sånt inlägg jag mest skriver för mig själv, för att ha något att läsa om ett år eller två! Ta hand om er, och kom ihåg; abstinence is the way to go!

R
2010-03-03 @ 18:44:18
Bland de vettigaste inläggen jag läst på en utbytesstudentblogg. Bra att du skriver om den här sidan av USA. Man tänker inte på att USA faktiskt är en nation som i dagens läge för två fullskaliga krig där över en miljon människor har dött under loppet av mindre än fem år.



Då tänker man ju på varför ingen där borta reagerar, jag menar hur tänker människorna.

Men måste säga att det här inlägget faktiskt klatgjorde väldigt mycket och gav en djupare förståelse på hur de ser på omvärlden. Helt sjukt att ungdomarna indoktrineras till att tro att deras land är störst, bäst och vackrast.

Tycker det är bra att man får reda på sånt här innan man åker. Det hjälper nog så stt inte kulturchocken blir lika stor.

Kram och tack för en bra blogg!

Filippa
2010-03-03 @ 22:51:10
Älskar den videon!


URL: http://filippafredriksson.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0