Jag har diagnostiserat mig själv..

..med trolig benhinneinflammation.

Symptombeskrivning från FASS.se
"Smärta på underbenets framsida efter och/eller under löpning och gång. Smärtan är i regel lokaliserad 5-15 cm ovan inre fotledsknölen. Efter hand mer uttalade besvär efter kort tids löpning och vid mindre intensiv aktivitet.
Inflammation i muskel-senövergången är en mildare variant som ffa drabbar oerfarna idrottare tidigt på säsongen."

Stämmer bra det. Skulle ju kunna vara den där mildare varianten de pratar om också. Men det konstiga är att det är värre idag än det var i onsdags när jag sprang sist? Det är värst när jag suttit still ett tag (i bilen eller på lektion) och sen måste gå, då gör det ont. Eller allra värst var det idag efter volleybollträningen, det kändes som kramp i skenbenet, riktigt obehagligt, försökte sträcka ut benet och massera och så men inget hjälpte.

Jag har trott några gånger under åren att jag haft benhinneinflammation men det var inte alls samma onda som det är nu, och inte ens på samma ställe. Förut var det mer i muskeln på utsidan av skenbenet, nu är det liksom i benet och på insidan av skenbenet, som de beskriver; 5-15 cm ovanför inre fotledsknölen. Ömt när man trycker är det också.

Jävla. Skit.

Jag vet inte hur farligt det är att fortsätta träna? Som det är nu så kan jag ju fortsätta, så ont gör det inte att jag inte kan springa. Men frågan är om det kommer bli värre och hur vet man det? Så ni smarta människor där ute, vad gör jag?



Ja justde, mitt knä knakar också, kan inte vara normalt? När jag går i trappor eller böjer det i en särskild vinkel knakar det. När jag belastar bara det knakar det. Gör lite ont men inte så farligt. Vad kan det vara? Min kropp är typ som en 90 årings. Nu har jag klagat klart för ett tag.

Pappa du är ju utbildad sjukgymnast, kom med några smarta råd nu!

emilia
2010-01-23 @ 13:14:11
Man kan få benhinneinflammation om man springer tex på asfalt men är van att springa på grus. Jag har haft det, och det var för jag hade dåliga skor. Se till att ha bra dämpning, vila några dagar, och smörj med antiinflammatorisk kräm, tänk zon-gel! Haha! Hoppas det försvinner, det är grymt smärtsamt!


URL: http://emiliaaj.blogg.se/
Steffi
2010-01-24 @ 16:08:07
Hej!

Kolla in http://www.benhinneinflammation.se/

Där står allt du behöver veta :)

Var förbi mamma idag (din mormor), hon höll på att steka köttbullar :) Tipsade henne om att inte krydda alltför mycket med tanke på det du nämnde om osten. Inte många dagar kvar nu.

Ha det så bra! //Steffi


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0