Jag googlade på ateism..

..och fann detta:

Svag ateism: A tror inte att gud finns
Stark ateism: A tror att gud inte finns

Är det bara jag och mina bristande svenskakunskaper som inte riktigt hajar det här? Jag förstår ju att det är någon liten tolkningsskillnad eftersom att orden står i olika ordning men jag får inget grepp om det.

Eller förresten.. jag tror jag fattar? Svag ateism innebär att man tror att gud inte finns, man är alltså inte säker. Stark ateism är däremot säker på att gud inte finns? Men samtidigt står det tror? Menar de tror som i en tro och inte ordet tror, alltså något man tror men inte vet? Herregud, det här är förvirrande, förstår knappt själv vad jag skriver.

Om man anser sig själv ateist så betyder det ju att man inte tror på att det finns en gud/flera gudar. Men samtidigt så säger man sig tillhöra en tro, ateismen? Hur går det ihop? Menar de att de fortfarande kan tro även fast de inte tror på en gud? För mig är tro och gudar ihopkopplade men det kanske inte är så för alla?

Vad ska man kalla sig? Måste man kalla sig nåt, måste man tillhöra nåt? Om man som jag inte tror på gud/gudar men inte vill säga sig tillhöra en tro, eftersom att jag inte tror (då jag kopplar ihop tro med gudar), vad ska jag säga att jag är? Är jag någonting? Man kan säga att man tror på vetenskap kanske? Men då har vi ju fortfarande ordet tror inblandat. Jag antar att ordet tror kan betyda olika saker. Tro som i religion och tro som i att inte veta.

Det här känns som en monolog, vilket det kanske är? Ja jag tror nog att det är det.

Det är nog bra att jag ska läsa filosofi när jag kommer hem igen. Det kommer jag nog klara bra tror jag.

Anledningen att dessa tankar kom upp i mitt huvud är något så ytligt som Facebook. Under sin egen sida under info ska man fylla i Religious Views. Vad ska jag fylla i? None? Atheist? N/A? Don't believe in God? Ska man skriva God med stort eller litet G? Om jag skriver med stort känns det som att det är en person som jag pratar om, som att jag tror på honom/henne/det. Kanske blir bäst med litet g?


Felicia Kasselbäck
2010-01-04 @ 17:23:19
YES! :) Den 20-25 mars till progreso och M...NÅGONTING... haha


URL: http://feliciakasselback.blogg.se/
Emilie
2010-01-04 @ 17:47:07
Vilken intressant text. Jag är ateist men när folk frågar om jag inte tror säger jag att det gör jag fan visst.



Jag tror på mig själv, jag tror på framtiden, jag tror på djur och natur. Tro för mig har absolut inget med någon gud att göra. Med andra ord tror jag inte på nån dude som bestämmer över allt och alla. Jag tror på det mer naturliga (naturlig som i NATUR) :P



Vad en tro är är ju individuellt och vad man ska tro kan ingen annan bestämma åt en. Jag har svårt att köpa det där med en gud men jag har inte svårt att köpa människor som tror på gud. Det är inte samma sak. Däremot köper jag inte trångsynthet.



En sak jag har funderat länge på:

Det är ju så att varje dag livet ut utvecklas vi människor ständigt. Kanske lär vi oss något litet varje dag, kanske något stort. Men vissa envisas med att gå 100%igt efter en bibel som skrevs för flera tusen år sedan. Av då en gud tydligen. I alla fall. Om nu vi männiksor utvecklas hela tiden... borde inte den där guden också fått lite nya åsikter med tidens gång? Har svårt att tro att han är råkonservativ som tycker alla ska leva som före kristus...

Bara en liten funderare sådär :P



Kul med filosofi sen. Hoppas du får en mer fritänkande lärare än vad jag hade bara :P



Förresten så är din blogg väldigt intressant.


URL: http://plajnis.blogg.se/
K
2010-03-19 @ 14:50:09
Hej, har precis haft religion i skolan:

ateism=Tror inte/vet att det finns någon gud

agnosticism= accepterar att det kan finnas en gud men tror inte på någon


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0