Ytterligare fråga!

Som jag förstår det har du tagit körkort i USA, jag är själv här på ett utbytesår och funderar på att ta körkort. Det är ju typ svårt att leva i USA utan körkort. Var det svårt? Hur gick du till väga?

Att jag tagit körkort stämmer bra! Det är jätteskönt att ha, särskilt när jag har en av min värdfamiljs bilar i princip som min egen. Det blir en helt annan frihet! Det enda jag behövde göra var att plugga på ett häfte/bok på ungefär 60 A4 sidor om jag minns rätt. Det är mest basic grejer som skyltar, regler och speciellt avstånd (hade jag lite svårt med då det ju är feet, miles osv. Med avstånd menar jag t.ex. hur lång helljuset räcker, hur långt ifrån du ska ligga bakom de andra bilarna, hur nära korsningar du får parkera osv) men jag vet att det är olika i olika stater så inte alls säkert att det är samma i den staten du är i. Sedan fick jag göra ett prov på 25 frågor och man skulle ha minst 20 rätt. Jag vet inte hur många rätt jag fick, man fick bara ett stort CONGRATULATIONS på skärmen som visade att man klarat det ;). Sen fick jag göra körprovet vilket innefattade ungefär 5 min körning och kontroll av alla lysen (blända av, blända på, bromsljus, blinkers osv). Väldigt simpelt. Sen fick man en papperslapp och fick gå till ett kontor (typ som vägverket) och lämna in papperslappen, ta ett foto, betala 10 dollar (japp.. 10 dollar för hela körkortet) och så tillverkades körkortet på ungefär 5 min! Allt var väldigt enkelt men som sagt, det är säkert olika i olika stater så det säkraste är nog att kolla med din värdfamilj eller någon annan hur du kan göra!



Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0