Veteran's day and dumb blondes

Nu ska jag berätta en sak som ni säkert inte vet om, jag hade i alla fall inte en aning. Idag den 11e november är det en national holiday (nej jag orkar inte ens tänka på den svenska översättningen för jag vet inte) här i the United States of America. Det är nämligen Veteran's day. Vi var inte lediga eller något sådant, även om många i skolan tyckte att vi skulle vara det utan det är bara en dag för att hedra krigsveteraner genom tiderna. Hedra dem för vad de gjort för landet, den stora insats de gjort för att skapa landet USA. Väldigt djupt må jag säga. Det här är en jättestor sak för amerikanerna och måååånga känner någon som varit i krig/är i krig nu. Vi hade en assembly i auditioriumet idag (för att "fira" dagen, det var krigsveteraner där ochså) och på frågan "hur många av er känner någon som varit/är i krig?" så räckte säkert 90% upp handen, om inte mer.

Jag fick frågan flera gånger om vi har något liknande i Sverige men jag sa att "nej det har vi inte, våran armé är väldigt liten och vi har knappt haft något krig" så tyckte de att det var konstigt. Den här dagen uppfanns efter första världskriget för att hedra veteranena från det kriget, men allt eftersom de har varit inblandade i fler krig (Korea, Vietnam, Gulf War, WWII) så har det blivit en allmän veteran's day. Det är alltså för att hedra de överlevande krigshjältarna, det finns även en memorial day för de som dött men de ska inte hedras idag. Idag är det överlevarnas dag.

Dagen till ära har "the pledge" fastnat i mitt huvud också. Den läses ju upp i skolan varje dag runt 10:45 och alla står upp med handen på hjärtat. "I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and for the republic for which it stands, one nation under God, indivisible with liberty and justice for all".

Idag var det en blåst brud som trodde att Sverige var en del av USA.
Hon "But, you're an American?"
Jag "No I'm from Sweden"
Hon "Yes, but you are an American?"
Jag "No I'm Swedish"
Shelby "But Shyanne! Sweden is another country, it's not America!"
Hon "What?! I didn't know that! I thought it was like a part of America!"
Alla "HAHAHAHAHAHA"
Jag "That's like the stupidest thing ever!"
Hon "But why do you wanna move here to Arkansas from Sweden?"
Shelby "She's an exchange student!"
Hon "What?! I had no idea! What's an exchange student?"
Alla "HAHAHAHA"

Omg alltså, det var den värsta konversationen jag haft hittills med en amerikan. Jag förstår vad alla förutfattade meningar om amerikaner kommer ifrån..!

En annan rolig sak är att jag har börjat komma på egna ord i engelskan. Ni vet som man gör ibland, man böjer ett ord konstigt för att man inte hittar något annat bra ord? Som idag skulle vi skriva ord som beskrev en känsla på dramat. Jag hade "sad" och så kom jag på (jag vill hela tiden skriva "jag kom upp") ordet unknowingness. Man förstår ju vad jag menar, ellerhur? Men när jag slår upp ordet så finns det inte i ordböckerna så alltså är det inget ord, haha. It totally makes sense to me! Möjligtvis att det är ett ord men jag tror inte det är ett vedertaget ord.. och det finns ingen bra översättning. "Ovetskap?"

Jag kan också lägga till fler djur på min "har sett" lista, jag har sett en rakoon och en possum! Och en till coyote.



Jag vill också passa på att säga GRATTIS TILL FARFAR som fyller 79 år idag den 11 november! Hoppas du läser det här :)

Anna är i USA 09/10
2009-11-19 @ 01:03:30
Jag har sett tre coyoter, två levande och en död i vår garage. Myyysigt!


URL: http://annizhiusa.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0