New York thoughts

Det regnar i New York. Eller inte just nu kanske, eller egentligen så ser jag inte för jag sitter inomhus och det börjar bli mörkt ute men i alla fall, det har regnat idag. Inte igår men dagen innan det regnade det konstant hela dagen och jag har konstaterat en sak.
Om man bor i New York så äger man ett paraply. Inga undantag! Jag skojar inte, det är helt otroligt. Alla människor har ett paraply, unga som gamla, korta som långa, tjej som kille som gubbe som tant, det är galet. Små barn på 2-3 år har egna paraplyn (tjejerna har såklart rosa och killarna typ svart), gamla gubbar och tanter som knappt kan gå har ett paraply i ena handen och en rullator i den andra.
Paraplyena är rosa, gröna, rutiga, genomskinliga, hela, trasiga, runda, avlånga, korta, långa, stora, randiga, små, det finns verkligen alla sorter men det som ändå är konstigast är att alla människor har ett. Förutom jag och min familj då. Vi nöjer oss med en regnjacka, vi är ju liksom vana att bo i Sverige för guds skull!



Som om det inte vore nog att ha ett paraply när det regnar så står folk under tak med paraplyena också! Varför varför varför? Merparten av folket har inte heller koll på sina paraplyn utan om man är en av de få utan paraply får man då och då ducka eller kasta sig åt sidan för att inte råka bli spetsad av en paraplyspets. Det är de små tanterna som är värst, de som är så små att de vassa paraplyspetsarna är i min ögonhöjd, istället för att ta striden med vem som ska få gå först över gatan eller först i en trång passage så väljer jag att ta en omväg runt de små tanterna med paraply. Det känns säkrast på något sätt.

Som om det inte vore nog med att ha ett paraply under armen har alla människor också ett paraplyöverdrag av något slag, det kan vara avlånga färgglada tyggrejer, specialformade plastpåsar eller helt enkelt vanliga plastpåsar. När man går in i affärer finns det ställ med "umbrella bags" som kan ta till sitt paraply, bra grej alltså, varför blöta ner sig själv och sina grejer när man istället kan ta en umbrella bag och förbli torr? Jag tror jag ska införa dessa i Sverige..



New York bor verkar alltså ha en fobi för väta, de verkar inte acceptera en regndroppe på huvudet, men samtidigt går de med flipflop i vattenpölar? Det går inte ihop alltså.

Undra om det ingår ett paraply när man köper lägenhet här i New York? Det kanske står ett innanför dörren när man kommer till sin nya lägenhet "Welcome to New York, hope you will enjoy your time here!"

Jag vet inte riktigt men vem vet, det skulle ju vara rätt kul om det var så.

Madde
2009-06-21 @ 19:08:01
Beställde den ifrån http://personligalmanacka.se/ :)


URL: http://mariamartinamadeleine.blogg.se/
Anonym
2009-06-22 @ 18:48:43
bra blogg! Kommer följa den :)

Men jag vet inte om det bara är på min data, men stjärnorna i vänsterkanten täcker lite av texten så man måste markera texten för att kunna läsa den.




Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0