Orientation+birthdays

Dagen började med att jag vaknade upp vid 7:30 för att min väckarklocka ringde av någon anledning (jag hade hållt på med den igår eftersom att den är ny och tydligen så hade jag ställt alarmet på 7:30), satt vid datorn ett tag och gick sedan upp och åt frukost (en halv melon). Vad jag inte visste var att vi tydligen skulle åka iväg och äta frukost på en restaurang eftersom att det var Josh´s födelsedag. Så där blev det en andra frukost (cheese omelet, hashbrowns och toast). Jag sa att omelett och potatis inte är frukost utan lunch eller middag och det tyckte de var roligt haha.

Varje gång vi är ute någonstans så kommer det någon som de känner igen och stannar och pratar med. Jag menar varje gång! Snacka om litet samhälle. Jag påpekade det idag men Josh sa att de gillar det så.. ja det är väl trevligt! Idag på frukosten hände det igen, Jeffrey och hans fru Cindy kom in och skulle också äta. Det slutade med att de satt vid vårt bord och betalade notan eftersom att det var Josh´s födelsedag.

Efter frukosten åkte vi till Sam´s (tillhör tydligen Walmart) och handlade lite lunchgrejer till mig, det blev mest olika sorters frukt, även vatten i halvlitersflaskor och muffins. Tami frågade om jag tyckte om muffins och kunde tänka mig att äta de till frukost, and I was like "for breakfast?!" hahaha. De flesta kulturkrockarna hittills har att göra med mat. Sen åkte vi till Walmart och handlade lite school supplies (som de betalade :D) och mera mat, bröd, ost, kalkon och sånt. Jag köpte en vanlig swiss cheese och sa att i Sverige använder i cheese slicer till ostarna, och tydligen har Tami en! Jag tog ju med en också men då behövs den nog inte, får se vad det är för sort hon har.

Sedan bar det av mot exchange student orientation. Där var jag, 3 från Tyskland, en från Italien, Japan, Finland, Thailand och Holland. Japanskan kunde knappt någon engelska, jag tyckte synd om henne för hon verkade inte förstå någonting och nickade bara. Mötet handlade mest om regler och förväntningar, typ exakt samma sak som man läst i alla papper och hört på alla möten i Sverige. Det var roligt att träffa folk i min ålder och jag kände igen en som jag åkte med hit från Frankfurt till Chicago! Vi hälsade och pratade lite. Jag pratade lite med de andra också men alla tyskar började prata tyska med varandra så jag tröttnade och sen åkte vi vidare.

Vi åkte till föredetta central Bentonville, där bland annat Walmarts visitor center låg. Efter det åkte vi ungefär 5 minuter bort till någon trail av något slag, som vi gick på i kanske 10-15 minuter och sen vände vi. Det var jättefint där, coola träd och så var det en liten bäck som porlade nedanför oss.
Här är några värdelösa bilder:


För att fira Josh´s och Rori´s (Josh´s syster, de fyller år på samma dag) åkte vi hem till deras mamma (Susan), hängde där ett tag och sedan vidare till en kinarestaurang. Jag åt almond and cashew chicken och det var gott. Även denna gång slapp vi betala då Jeremy (Susan´s man) tog hela notan, tack och bock! Folk verkar gilla att bjuda på mat här, i fredags när vi åt ute så blev vi också bjudna. Vi äter ute hela tiden, haha. De har ursäktat sig att det inte bruka vara såhär intensivt så vi får väl se hur det blir. Men det är gott att äta ute i alla fall!

När vi kom hem gav jag de presenterna jag hade med mig från Sverige, snöbollarna var uppskattade och likaså The Year in Sweden. De tyckte bilderna var jättefina och verkade lite fascinerade över att ett sådant litet land som Sverige har gjort såpass mycket saker. De tycker att det verkar alldeles för kallt däremot, och att det ligger på samma breddgrad som Alaska och Sibirien gjorde det bara ännu värre haha. Thanks to the Gulf stream!

Jag vet att det blir jättelånga inlägg varje dag men det är ju så mycket att berätta! Om ni vill veta vad som händer så får ni läsa, annars kan ni helt enkelt skita i det :D Puss och godnatt!


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0