30 juni

Nöjesfältet var roligt, jag och Dennis åkte väl en tio olika grejer kanske och vid tre på eftermiddagen åkte vi därifrån, jag har blåsor under fötterna.
Mer än så finns inte riktigt att säga, vi har bara varit här och inte gjort så mycket.

Nu är klockan tre på natten och vi ska alldeles strax till flygplatsen! Jag sov typ en timme inatt. Jag landar i Stockholm om ungefär 24 timmar och mitt plan härifrån går om tre! Wohoo. Får se om vi hörs nåt på vägen annars skriver jag när jag kommer hem istället!

Over and out!

Hej igen

Jag märker att det finns liksom inte så mycket att skriva om. Det här är ju min utbytesblogg och mitt utbytesår är ju, i praktiken, slut. Jag är inte längre i Arkansas och jag landar på svensk mark om tre dagar.

I alla fall, ytterligare två dagar har gått i änglarnas stad. Igår gick jag och mamma på pedikyr, så nu är mina tånaglar lila och fina. Efter det så åkte vi till en liten fin konstgjord sjö uppe i bergen ovanför Malibu, Malibu Lake heter den. Sen åt vi middag på en mexikansk restaurang och sen hade vi tänkt att gå på bio men tiderna passade inte in så vi gjorde ingenting på kvällen istället.

Idag har vi shoppat och varit i Palm Springs, där var det 112 grader som mest vilket är runt 44 grader Celsius. Det var varmt! Vi har varit i två olika outlet mall men pappa har satt stopp för min shopping så det enda jag köpte var lite underkläder. Han säger att jag inte får shoppa mer. Jo justde, ett par jeans köpte jag också.

Imorgon ska vi till ett nöjesfält, Six Flags Magic Mountain. Blir en heldag där då, jag ska åka massa berg-och-dalbanor har jag tänkt. Hoppas att man inte spyr bara men det ska man väl klara sig ifrån. På tisdag är det planerat med en chilldag, dvs vi ska inte göra mycket. Jag planerar att sola lite, man vet ju inte när man kan göra det nästa gång efter att man kommit till Sverige.

Vi hörs sötnötar.

Tre dagar senare

Till dig som frågade om bilen, det är en Dodge Ram 2500.

Okej, jag har försökt att få in bilder varenda dag men det vägrar funka så det här blir en till uppdatering utan, eller med väldigt få, bilder.

Sist jag skrev var vi i Las Vegas. Nu har vi varit i Los Angeles i två nätter. Vi bor på ett hotell som heter Marina International, inte allt för långt ifrån beachen. Vi bodde först i ett rum där det var nåt fel på air conditionen så den gick ner till 64F (17C) grader på natten så vi bytte rum sen. Det vi har nu är bättre och ligger i andra änden av hotellet, hehehe.

Vi kom hit runt middagstid i onsdags. Vi checkade in på hotellet och sen åkte vi och åt på en italiensk restaurang som vi alltid äter på när vi är här. De har sjukt gott bröd med nån vitlöksdippgrej, det är typ olivolja och krossad vitlök som man doppar brödet i. Till det åt jag bruschetta vilket var gott. Sen gjorde vi inte mycket mer den dagen, åkte tillbaka till hotellet och somnade nångång in på småtimmarna.

Igår vaknade vi (jag haha) runt 10 eller nåt sånt och då åt jag frukost på rummet och sen åkte vi ner till Venice Beach. Ett jävligt udda ställe alltså, massa luffare, pot heads, hippies och bara en massa alternativa människor. Pappa och Dennis köpte en begagnad tennisboll för en dollar till exempel, haha. De har så kallade "medical marijuana doctors" också där man kan gå in och bli prövad för att få marijuana för medicinska orsaker. Det är ju lagligt här i Kalifornien. Sen badade pappa och Dennis och mamma och jag solade. Sen åkte vi hem, duschade, och åkte tillbaka till Santa Monica pier. Dennis och jag åkte en attraktion där som snurrade som fan och sen åt vi middag på Bubba Gump shrimp co.

Om man vill att ens servitris ska stanna så vänder man på skylten så står det "STOP FORREST STOP", lite roligt sådär.

Idag vaknade vi, åt frukost igen och sen styrde vi mot IKEA. På vägen dit så stannade vi och körde gokarts, mycket roligt. Var några skitungar som körde in i ryggarna på oss så vi ville döda dem. Sen åkte vi till IKEA. Jag har varit där förut men nu har jag inte sett svensk mat på 10 månader så det var rätt trevligt. Vi köpte västerbottenost, cider och godissnören. Det är också roligt att alla möbler har svenska namn, blir ju helknasigt för amerikanerna. Bilder:

Sen åkte vi tillbaka till hotellet, jag stannade här medan de andra åkte till beachen igen. Tror att de badade, och sen åkte de och kollade på Santa Monica college. Själv tog jag en liten eftermiddagslur, mycket skönt.

Nu kom vi precis hem från Hollywood Blvd, där alla stjärnor är. Det är ju ett år sen exakt idag som Michael Jackson dog, så det var massa människor och radiostationer där. En blomkrans på hans stjärna var det och de spelade Jackson musik.

Imorgon blir det slappdag igen, kanske farmer's market. Trist med mobilbilder men så blir det just nu.. Vi hörs!

300

Jag firar 300 dagar i staterna idag, sjukt! Om 8 dagar åker jag hem till Sverige!

Senaste dagarna

Jaha.. jag hade tänkt vänta med att uppdatera tills jag fick in bilderna i datorn men dom vägrar så det får bli en textuppdatering.

Förra inlägget var ju Rocky Mountain national park i Colorado. Väldigt fin nationalpark måste jag säga, sjukt höga berg och djupa dalar och vi var uppe på drygt 12000 feet höjd vilket är knappa 4000 meter, ganska högt! Vi passerade trädgränsen och hittade snö också. I juni, haha. När vi var inne i visitors center så kunde man lägga en peng i den stat eller land man kom ifrån. Sverige hade ingen egen utan det fanns bara Skandinavien, så där la vi en. Sen la vi en för Arkansas också, såklart!

Sen sov vi nånstans där jag inte kommer ihåg och sen åkte vi igen. Jag kommer inte ihåg vart vi åkte eller hur långt vi åkte, dagarna flyter ihop litegrann. Jag tror att det var då vi stannade i Page, AZ i alla fall, efter att vi åkt en bit i Utah också. Jag tror inte att det hände så mycket den dagen överhuvudtaget.

Dagen efter åkte vi mot Grand Canyon, north rim, alltså norra sidan. Vi har varit på södra sidan för några år sidan och norra sidan var inte alls lika cool. Inte alls lika typisk som det man ser på bilder och så. Men djupt var det och vi tog lite bilder.

Sen åkte vi en liten bit till och sov i en liten större stad den här gången, den hade till och med ett eget mall! Och massa restauranger, vi åt på någon buffé liknande sak. Sen sov vi.

Dagen efter, vilket var igår, hade vi knappa 20 svenska mil till Las Vegas. De var snabbt avklarade och när vi kom dit åkte vi till ett av deras outlet mall. Jag shoppade ingenting! Herregud, det får det nog blir ändring på.
På kvällen åt vi på MGM's middagsbuffé och gick omkring och tittade lite. Justde, vi bor på Excalibur. Jag och Dennis bor i ett rum och mamma och pappa i ett annat.

Det var allt för nu, vi hörs!

Onsdagens äventyr

Jag kör en bildbomb från då vi var i Rocky Mountain national park igår!

15 juni

Hej hopp alla glada.
Igår sov vi i Colby, Kansas som jag tror att jag skrev om. Imorse gick vi upp runt halv nio och gick sen och åt frukost. Själv åt man en hallonyoghurt och en våffla. Sen styrde vi kosan norrut. Efter inte allt för länge så kom vi in i en ny tidszon vilket gav oss en extra timme, helt plötsligt var klockan 10 igen liksom. Sen kom vi till Colorado. Vägen var sjukt tråkig och landskapet likaså. Här är en dålig bild:

Typ såhär såg det ut i timmar, kul..

Sen kom vi till Denver. Där åt vi lunch i ett mall, jag åt sushi för första gången på hundra år. Efter det åkte vi vidare till Pepsi Center, hemmaarena för ishockeylaget Colorado Avalanche där Foppa spelade förr om åren.

Här är jag och Pepsi-grejen.

Sen åkte vi vidare. Vi skulle stannat i nån liten håla som hette nånting som jag inte kommer ihåg men det fanns inget hotell där så vi åkte vidare. Vi hamnade i Estes Park vilket är en liten turisthåla med skidställen och så. Man kan se the Rocky Mountains härifrån, det har vi i och för sig gjort i X antal timmar innan vi kom hit men ändå.. Det är massa snö på dom och inom de närmaste dagarna ska vi upp på 4000 meters höjd där det kommer finnas snö. Just nu är vi på 2500 meters höjd eller nåt sånt. På det här hotellet har vi i alla fall ett stort rum med en egen liten uteplats. Vi åkte ner "downtown" och åt middag på ett mexikanskt ställe. Sen åkte vi tillbaka till hotellrummet runt halv åtta eller nåt sånt för att Dennis och pappa skulle se basket. Skittråkigt om ni frågar mig, I'm boooored. Jaja. Jag planerar att gå och lägga mig snart och imorgon blir det att åka in i någon nationalpark och så, stay in touch!

Imorgon är det min hästs födelsedag också så jag får väl passa på att säga grattis, haha. 11 år blir gammelgubben!

Mitt utbytesår är över

Jaha då har man lämnat Arkansas då. 10 timmar senare är vi i Colby, Kansas på ett Quality Inn hotell. Allt går bra, jag har sovit stor del av resan, haft min personal soccer-updater så vi har hållt koll på VM, och vi har släpat upp 8 väskor på hotellrummet, man kan inte lita på Kansas-bor! Jag har 5 väskor, de andra tre delar på två stora och en liten. Rättvist? Japp!

Jag har upptäckt att jag kan uppdatera min Facebook via telefonen så jag skickar bilder och status updates och så dit. Så om ni är vänner med mig så kan ni se vad som händer, smart va?

Last picture in Arkansas, I'll see you later!

Dennis in Dennis, KS

Dagarna som gått

Vet ni en skum sak? När jag inte uppdaterar bloggen på ett par dagar ökar statistiken, hur går det ihop?

Jaja.. jag har spenderat de senaste dagarna med att packa. Jag har två stora resväskor, två såna små carry ons ni vet och en mjuk bag fyllda med grejer. Enda problemet är att jag hittar inte laddaren till min svenska telefon.. ingen aning om vart den är.

Nej nu blir det bilder istället, mitt going away party var ju igår. Så lite bilder från det. Och lite annat.

Min födelsedagspresent från min värdfamilj, två resväskor! Ascool färg va?

Wendy och jag

Jag och Heather

Jag och Magda

Jack och jag

Far, jag, bror. Känns så jävla bra att vara brun!

Jag och Shawn

Radiance, jag och Shawn. Jag fick en USA flagga, en USA handduk och en USA kudde av dom haha.

Radiance och jag

Kudden!

Och här är min packning just nu!

Can we pretend that airplanes in the night sky are like shooting stars?
                               I could really use a wish right now, a wish right now.

10 juni

Wow, dålig uppdatering här tycker jag.

I alla fall, imorse vid halv tio-tio nån gång åkte jag till huset där familjen bor. Jag åt frukost där och sen styrde vi kosan mot Eureka Springs. Tog väl en timme drygt dit, en och en halv kanske. Där gick vi omkring lite och spanade, gick in i en liten skum convenient store och köpte vatten. Sen åkte vi mot Branson där vi åkte till deras outlet mall och köpte skor och åt lunch. Åkte sen till Springfield Airport och hämtade upp hyrbilen. Sen tog vi motorvägen hem, jag och Dennis i en bil och mamma och pappa i den andra, lite karavankänsla.

Jag lämnade dom vid Walmart i Missouri och sen åkte jag och spelade bowling med Shawn, Radiance och David. Sayer kunde inte följa med för att han skulle sälja hönor, fan vad kul vi hade åt det. Vi spelade en serie bowling och sen tre omgångar biljard. Snäll som jag är betalade jag (eller.. pappa) och det var typ 18 dollar. Jag åt cheese sticks och chips till middag, och drack Mountain Dew. Sen åkte vi till en park och lekte på klätterställningarna och lekte kurragömma, haha, låter sjukt tråkigt men det var kul. Sen gick vi omkring lite i Bentonville och Kristyn kom också. Sen gick vi lite till. Sen skjutsade jag hem Shawn, Kristyn åkte hem och jag, Radiance och David åkte till Taco Bell. Vi åt lite igen, jag åt bara cinnamon twists. Sen sa jag hejdå till David för han kan inte komma på lördag för han är i Arizona och sen åkte jag hem. Nu sitter jag här, imorgon ska vi åka flotte, c ya!

9 juni

Idag är det ingen vanlig dag för idag är det min födelsedag, woho! För exakt ett år sedan hade jag precis haft min uppkörning, jag var så sjukt nervös innan men jag klarade det. Så, grattis körkortet ett år, haha!
När man var liten var man så hima excited över sina födelsedagar, nu är det mer "jaha så var det min födelsedag igen" men det funkar väl det med.

Snart ska jag göra mig i ordning för att hämta upp familjen som bor i ett hus cirka 20 min härifrån. Sen ska vi väl åka omkring och titta på saker och ställen idag och sen ikväll blir det middag med båda mina familjer, fräsigt.

Vi hörs, ska försöka fota!

Måndag

Jag gick och såg Get Him to the Greek ikväll på bio. Sjukt rolig, se den om den finns där ni bor!

Annars har jag gjort nada idag. Vaknade till spöregn och åska men det ändrades fort men det blev aldrig riktigt soligt. Var molnigt och fuktigt ute så det blev inget sola idag.

Imorgon kommer la familia och på onsdag påbörjas mitt sista år som tonåring..!

Söndag

Grattis på födelsedagen Sverige, vi ses om 24 dagar.

Nu börjar min sista vecka här i Arkansas. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra/hinna med. Familjen kommer ju på tisdag så då blir det väl att hänga med dem. På onsdag är det min födelsedag, ingen aning vad som händer då? Torsdag så ska vi åka till Springfield, Missouri för att hämta en hyrbil. På fredag ska vi paddla kanot/floating eller nåt sånt. Jag hoppas att jag kan hinna med att träffa några vänner den kvällen också. På lördagen är det hejdåpartyt, söndag blir det hästshow och kanske nåt mer, träffa nån? Sen på måndag åker vi. Jag har ju en del planerat ändå.. Känns inte som så mycket men ja. Har måndagen helt oplanerad i alla fall. På tisdag vet jag inte heller, deras flyg landar vid 6 på kvällen.

Vad har jag gjort idag? Inte mycket är tyvärr svaret. Solat, tittat på TV, ätit.

Igår gick vi ju och såg Splice. Den var rubbad. Jag ska inte spoila men det var nog den mest messed up movie I've ever seen. Mitt sällskap sa samma sak. Helt galet. Radiance känner managern på bioteatern så vi fick våra pengar tillbaka = gratis bio! Vi kunde gå på en till film om vi hade velat men det var så sent så vi sket i det. Vi åkte till IHOP istället och åt middag vid typ 11 på kvällen. Jag åt Nutella crepes. Sen kom jag hem runt 12, var vaken en timme ungefär innan jag slaggade.

Vaknade upp av att mitt knä kliar, årets första myggbett! I Sverige brukar jag kunna räkna årets myggbett på två händer så det är inte så vanligt att jag får myggbett överhuvudtaget.. Helt plötsligt kröp det en fästing på min hand också, undra vart den hade varit hela natten? Pucko. Myggbettet har slutat klia men det har växt vilket är lite konstigt.

Jag vill inte prata svenska, svenska är tråkigt. Jag vill prata engelska. Jag måste nog hitta en amerikan att gifta mig med så att jag kan få prata engelska. Sen kan våra barn bli tvåspråkiga, det skulle väl vara coolt? Måste hitta någon först bara, lite sent påtänkt kanske? Haha. Det går bra att skriva svenska men det är tråkigt att prata det, krångligt är det också.

Vi hörs.

Lördag

Jag gör mig redo för att gå på bio, vi ska se Splice. Det är typ sci-fi/skräck nånting, inte min typ av film men what the heck. Det blir nog bra ändå.

Jag har fått tillbaka min truck.

Jag ska få en resväska i födelsedags/hejdåpresent av min värdfamilj.

Jag har legat ute och solat en timme ungefär i dryga 30 grader, annars har jag suttit inne idag. Det är jättevarmt och fuktigt men jag gillar det. I vanliga fall har jag problem med värmen men nu när det kommit gradvis under ett par månader är jag fine with it.

Jag ska skriva en berättelse om prom för utbytesstudent.se någon dag när jag har tid.

Min foundation är för ljus nu när jag är tanned men det funkar ändå för jag orkar inte/har inte pengar till att köpa en ny.

Fantasin tryter, vi hörs en annan dag. Ha det bra.

Jag och min American History lärare, han är typ bara 8 år äldre än mig haha.

Jacob just randomly picked me up, haha.
No comments.

You gotta love drama. Jag, Shawn och Radiance. För övrigt dem jag ska på bio med ikväll.

Fredag

Började dagen i skolan. Vi behövde ju inte var där egentligen men vi var några stycken som hängde i dramalärarens rum hela dagen. Vi gjorde inte mycket, sorterade lite kläder och klädde ut oss. Jag betalade äntligen shipment för min yearbook också som ska skickas hem efter sommaren. Sen åkte vi till Sonic och köpte lunch. Jag hade typ inga kontanter kvar så jag åt bara mozzarellasticks. Efter det åkte vi till banken, haha. Sen tillbaka till skolan.

Sen ikväll var det ju dansen. Jag dansar inte. Det är inte min grej alltså. Så jag satt där och pratade med folk och glodde på roliga människor haha. Det var kul. Var mest middle school ungar och det påminde mer om ett mellanstadiedisco men det funkade det med. Efter det åkte vi till Sonic (igen haha) och köpte något att dricka. Sen fick jag skjuts hem och nu sitter jag här, en timme senare.

Det är 5 juni imorgon (idag) vilket innebär 3 dagar tills familjen kommer och 4 dagar tills min födelsedag. Jag vill inte! Usch.

Nu ska jag nog sova, hejhej.

Torsdag

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.. idag var sista dagen i skolan. Vi har haft testing onsdag och torsdag. Jag har klarat alla mina test. Fick 96% i American History, men bara 89% i kursen för att jag missat så mycket när jag var borta. Fick också 96% i Human Relations så där borde mitt slutbetyg bli ett högt A. Resten vet jag inte mer än att jag klarat allihopa. Inte så svårt.. multiple choice på i princip allt. Här är en fråga som var i Health som jag skrattade åt:
A person who purchases health products or services.
a) a sick person
b) a fat person
c) health consumer
d) al-queda

Ja ni ser nivån? Den där var väl extrem kanske men så var det med det.

Annars har jag börjat med mina hejdå:n, har sagt hejdå till mina lärare och lämnat tack-kort, som man ska göra. Ska till skolan några timmar imorgon för skojs skull, hänga med lite dramapeople och vår lärare.

Imorgon kväll ska jag på nån dans också, jag har en dejt haha. Han frågade om jag ville gå och jag sa visst så imorgon ska han hämta upp mig och allting, the American way! Jaja det blir nog bra. På lördag ska vi (jag och några vänner) ut och äta middag och gå på bio tror jag. It's gonna be some busy last days!

Annars flyter det på bra. Finns säkert massa jag skulle kunna skriva om men jag pallar inte. Snart är det slut och jag är hemma igen. Juli åkte ju hem den 27e, Daisy och Mira i tisdags och Stephanie i onsdags. Nu är det bara jag och Magda kvar här av utbytesstudenterna, jag åker härifrån om 10 dagar och hon om 17 dagar. Sen är det slut, över, borta. Vi hörs, take care.

Torsdag

Klockan är 5pm, solen skiner, det är 30 grader och jag ska ut och sola, sug på den ni!

Prombilder!

Äntligen la Tami upp prombilderna! Några stycken vi tog innan jag åkte iväg. Bilderna är från 10 april.

Tisdag

Oh my Gooood the weather is amazing! Runt 30 grader hela tiden och jag äääälskar det! Varför kan det inte vara sånt väder i Sverige? Varför?! Alltså det ska bli 35 grader i helgen! Det är helt sjukt. Det bästa är att jag är brun också, och inte ens solbränd. Vi var ju och kanotade igår = X antal timmar på the river men jag blev inte bränd, inte ens det minsta. När hände det sist liksom?

Att paddla kanot var kul, vi såg massor av sköldpaddor och vattnet var skönt att bada i! Vi fastnade i nån jävla stam en gång däremot så jag trodde vi skulle välta. Och vår kanot var miffad så den flöt inte rakt fram utan den flöt på sidan när man inte paddlade. Annars var det nice!

Idag var det skola, vi förbereder bara för terminstesten vi har nu onsdag och torsdag, I'm gonna faaail haha. Jaja whatever. Efter skolan åkte jag med några vänner och spelade bowling och biljard, det var mycket roligt.

FYI, just i detta nu bröts en bit av min tumnagel av.

Jag har ingen lust att skriva och vet inte vad jag ska skriva om så vi hörs en annan dag!