Slå klackarna i taket!

Flera gånger under kvällens gång har jag sett den här mest disturbing, knäppa, overkliga, bisarra reklam jag någonsin sett. Det skulle aldrig vara lagligt i Sverige. Nu tror ni säkert att det är att de dödar små valpar eller snor mat från afrikanska barn, utan det handlar om något så nördigt som politik. Grejen är att det är så stört så jag har inte vetat om jag ska skratta eller gråta, så det slutade med att jag satt med öppen mun och sa till mig själv "Is this true?" och "Is this a joke?" Ja, jag pratar med mig själv på engelska nu för tiden. Nu har jag också insett att jag får det att låta så mycket värre än vad det säkert är, men kommer man från Sverige så är det väldigt.. overkligt på något sätt, landet där man inte får prata illa om någon för att få dem på sin sida.

I alla fall, reklamen går till såhär. Det verkar vara nåt val till the senate någonstans, tror inte att det är Arkansas utan högre uppsatta personer. Det finns två personer, en man och en kvinna och de agerar olika i de olika reklamerna, hittills har jag sett två olika. Det börjar med att t.ex. kvinnan säger "My name is ___ and I approve this commercial" och sen är det pajkastning på hög nivå. De fullkomligen sågar konkurrenten och påstår att allt han gjort och gör är av ondo för folket, att det enda han vill är att få folk sparkade medan han själv får behålla sitt jobb och tjäna X antal miljoner. De säger typ "Blabla did this and this and because of that, you and your family lost your jobs, why should he get to keep his job when you didn't?" Och sen vice versa.

Som sagt, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, eller om det är för att jag är ifrån Sverige men det är ju absurt! Jag tycker det är helt stört att det är tillåtet att säga sånt och praktiskt taget ljuga i TV. Jag menar.. om de verkligen hade gjort de saker som de nämner i reklamen, hade de inte fått behålla sina jobb. Dessutom inte vara med i debatten igen, och dessutom bli omvalda. Jag vet inte men ja.. jag har inget mer att säga förutom att be om ursäkt för min svenska, jag har haft seriösa problem med att skriva den här texten. Jag tänker på engelska och om jag inte hittar ett ord på svenska börjar jag automatiskt rabbla upp tio olika engelska ord i huvudet som jag kan använda, men inte ett enda svenskt poppar upp. Slutprodukten kanske blev hyfsad men som sagt.. jag har problem med att hitta rätt ord och formuleringar. Herregud, formuleringarna är ingen dans på rosor ska jag säga er.
--

Jag sitter och tittar på Ugly Betty och det är så guulligt, allt jag tänkt från typ första avsnittet börjar bli mer och mer tydligt, aaw! Så himla roligt citat från idag också: Gays do not have a favorite color, they love them all! Sista avsnittet någonsin är nästa onsdag :(
--

Imorgon i Human Relations har jag min första timme av åtta som ska handla om abstinence, alltså att inte ha sex förrän man gifter sig. Kulturkrock delux. Jag och Juliana (från Tyskland) har den här klassen tillsammans och vi är helt fascinerade. I våra länder lär man sig från första klass att använda kondom/p-piller/whatever för att skydda sig mot graviditet/STD's. Ingen har sagt till mig någonsin, aldrig, inte en enda gång att inte ha sex förrän jag gifter mig. Inga lärare, inga föräldrar, inte ens morföräldrar! Ingen. Och här lär man sig det i skolan, det är med i statens läroplan (jag slog just upp curriculum...) och är något alla ungdomar ska lära sig. Personligen så tror jag inte på det här, det fungerar uppenbarligen inte då 5+ tjejer i min skola är gravida. De lär sig inte alls om kondomer/birth control överhuvudtaget, det enda de får inpräntat i hjärnan är "abstinence is the way to go". Dubbelmoralen i det hela är att min lärare är 27-28 nånting och har en unge på 10 år. Hon är singel och ogift och blev gravid i high school. Antar att det är därför hon har tagit in någon organisation som ska prata om det här med oss, eftersom att hon inte skulle kunna göra det, det skulle ju bara bli patetiskt. Tur att de insett det i alla fall.

Nu ska jag sluta skriva, blev en hel följetång vilket inte var meningen men så blir det ibland. Vet att i alla fall mina päron läst :) Puss på er.

TILLÄGG:
Hahaha, nyss på nyheterna: en tonårskille stämmer sin mamma för att ha snokat runt på hans Facebook, han kräver att hon ska bli förbjuden att kontakta honom. Hon motsäger sig anklagelserna och säger att en mor ska ha rätten att övervaka sin sons förfaranden på internet.
Sue 'em if you ain't like 'em!
Ännu mer haha, Aftonbladet har skrivit om det! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6914853.ab


****
2010-04-08 @ 13:58:16
Oj, tyckte du det var roligt det som hände pojken. Jag tror knappast att du skulle tycka att det är roligt om någon kapade ditt konto.


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0