11 december, 25 grader och sooool!

Sitter i biblioteket igen. Dricker en burk Mountain Dew innehållande 749 kcal och chillar så att säga. I det här landet verkar det okej att äta, dricka, prata, skrika och prata i telefon i biblioteket. Det är ganska tyst men inte så där kyrktyst som det kan vara i svenska bibliotek, där man är livrädd för att ens telefon ska råka låta eller när man får ångest över att man råkat sätta på sig fel skor och de klapprar när man går.

Andra saker jag tänkt på/lagt märke till/funderat på än så länge i det här landet:

* Vänstertrafiken. Sjukt förvirrande! Vilket håll kommer bilarna ifrån, vart ska jag titta?
* Övergångsställen. Det finns knappt några förutom i stora korsningar. Alla bara korsar vägen lite hipp som happ, och då gäller det att ha tungan rätt i mun och titta åt rätt håll.
* Intervallerna vid dessa övergångsställen. Jag skojar inte om jag säger att de är 5 minuter. Oerhört långa!
* Burkar och flaskor innehållande drycker. Standardmått verkar vara 375 respektive 600 ml.
* Eluttagen. Det finns en liten strömbrytare vid varje eluttag som man måste slå på för att elen ska funka. Vet man inte om det/glömmer det kommer ens plattång inte att fungera (note to self).

Igår var jag i Fremantle och tog mig till South Beach. Blåste sjukt mycket (vilket det alltid gör här när man kommer nära havet) och jag var rädd för att bränna mig så jag stannade bara en timme drygt.





För övrigt så verkar denna stad krylla av svenskar. Hör svenska lite då och då. Träffade två svenska tjejer igår, en från Linköping och en från Göteborg och insåg för första gången i mitt liv vilken Stockholmska jag kan prata mer eller mindre omedvetet. Något annat det kryllar av i denna stad är asiater, och främst sådana som pratar kinesiska. Kanske inte så konstigt med tanke på vart i världen jag är någonstans. Verkar finnas lika mycket asiatiska turister som asiater som faktiskt bor/jobbar här.

Kommentarer
Postat av: André Fredriksson

Ser underbart ut Sandra! :)

2011-12-11 @ 04:59:24
URL: http://www.andrefredriksson.com
Postat av: Farfar o Farmor

Du får nog uppleva mycket som skiljer sig från Sverige. Det blir nog en upplevelse. Lycka till

2011-12-11 @ 15:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0