Plugga på distans

Jag tänkte bara höra om hur det går för dig med att plugga på distans. Hur lägger du upp plugget osv? Skulle vara kul att höra lite mer om att plugga på distans för jag tänkte göra det när jag kommer hem. :)

Hallå hallå! Fick den här frågan, och tänkte skriva lite om att plugga på distans. Jag går på ett gymnasium som heter Korrespondensgymnasiet (www.korr.se) som ligger i Torsås, ett par mil söder om Kalmar. Det går till så att man får en inloggning till en hemsida, där alla ens kurser ligger upplagda. Man klickar på en kurs (t.ex. Engelska B) och får då upp studieguider, uppdrag och testa dig själv uppgifter. I studieguiderna står det vad man ska läsa inför ett särskilt uppdrag, och det brukar vara ett par-tre-fyra texter/berättelser om något speciellt ämne. Ett uppdrag motsvarar ett kapitel i kursen. Det kan också vara lite grammatikövningar och så som man kan göra om man känner för det. Sen jobbar man med ett uppdrag. Ett uppdrag består utav tre-fyra grejer man ska göra. Hittills har jag bara läst Engelska och då har det varit att man ska skriva korta uppsatser (runt 300 ord,) ett reportage och några analyser och sammanfattningar av saker man läst. Det har också varit i varje uppdrag att man ska spela in ett ljudklipp, alltså där man pratar engelska. Det kan ha varit om något man läst eller så får man prata om något självvalt. Sen skickar man in uppdraget till läraren, väntar på svar, och förhoppningsvis får man svar fort :D I slutet av kursen gör man en munta, dvs. en muntlig redovisning via webcam/headset med sin lärare.

Jag pluggar inte mycket. Hittills har jag bara läst Engelska B och jag är klar med alla uppdrag men har muntan kvar, och det har tagit mig knappa tre veckor, och då har jag pluggat typ 3-4 dagar i veckan i snitt, ett par timmar om dagen. Just engelskan är ju lätt för mig, blir spännande att se hur mycket tid man får lägga ner på andra ämnen, typ religion och matte.. Det jobbiga är att ha självdisciplin, det finns så mycket annat som är roligare (jobba, Facebook, sova..) men jag planerar att läsa 1600p fram tills juni, vilket jag hoppas ska gå. Om inte.. jobbigt läge, haha.

Något mer någon undrar över? :)

emma
2010-09-13 @ 01:03:23
Tack för svaret! Det skulle vara kul att höra hur det går med plugget för dig i fortsättningen :)

martina
2010-11-04 @ 13:06:04
Hej! Jag pluggar på distans jag också. Jag har aldrig haft en munta och är lite nervös för det, haha :) du har läst engelska B ser jag, och den kursen håller jag på med just nu också. Om du har tid och lust så skulle jag vara väldigt tacksam om du ville berätta lite om muntan, (antingen som en kommentar eller kanske ett mail?) :) Vilka frågor man får på ett ungefär och sådär :) det hade varit så jäkla snällt. Ha det fint :)


URL: http://martinav.blogg.se/
johanna
2010-12-22 @ 03:09:03
pluggar du typ 2 år i ett? är det för att du åkte till usa ett år som du pluggar som du gör? :)


URL: http://johannians.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0