Fråga

Halloj!
Jag ställde ett par frågor till dig för ett tag sedan om hur det är att vara utbytesstudent. Nu har jag blivit antagen och ska åka nån gång i slutet av sommaren:) Men har du några tips om hur man kan förbereda sig på bästa sätt? Tränade du extra mycket på engelskan? Och hur fick du med all packning? Man får ju bara ha 23kg vilket jag tycker låter ganska lite.

Hälsningar Kajsa

Hej! Vad roligt att du ska åka, du kommer inte ångra dig! Vilken organisation åker du med, har du gjort stats eller regionsval? Om du vill träna på engelskan så rekommenderar jag att läsa böcker, klyschigt men det är faktiskt sant. Man utökar sitt ordförråd och får bättre förståelse för språket. Sen kan du titta på filmer/serier utan text också men det är ju sånt som alla vet om kanske.. Jag gjorde faktiskt inget speciellt förutom att titta på serier utan text, men det är ändå ingenting jämfört med när man väl kommer hit. Vi svenskar har ju faktiskt ett försprång, vi pratar generellt sett väldigt bra engelska och vi förstår det mesta. Det som är knepigt är att få in flytet, att inte behöva tänka innan varje mening, att kunna svara någon på direkten och inte efter 30 sek utav tänkande. Men det är ju sånt som kommer när man väl är i värdfamiljen och blir tvingad att prata. För det enda sättet att öva upp flytet på är ju faktiskt att prata!
Jag hade med mig en stor väska på knappa 23 kilo, sen hade jag ett handbagage på ungefär 8 kilo och ett "personal item" vilket var en axelväska fylld med grejer. Man klarar sig på det! Jag tror att i princip all (inklusive mig) tar med sig alldeles för mycket saker, tröjor man tänker "ja men den här behöver jag nog" eller skor man bara använt ett par enstaka gånger. Om man inte använt det i Sverige kommer man med största sannolikhet inte använda det här heller! Så 23 kg räcker, försök att inte packa ner massa onödiga saker utan bara det du verkligen använder. Du kommer vilja shoppa massa här ändå för att det är så mycket billigare.
Hoppas du får ett bra år och fråga igen om du undrar nåt mer!


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0