Ishelvete

Jag varnar er redan innan att det här kommer bli ett bil- och körinspirerat inlägg så om ni inte är intresserade så sluta läsa nu!

Det är så SJUKT halt här omkring. Idag var det ungefär en miljon gånger värre än igår. Idag gick jag på bio med Daisy (såg It´s Complicated) och då skulle jag såklart köra. BLANKIS, alltså ni vet när isen är så mörk nästan svart? Tänk er det med sommardäck! Det var jag idag. Krypte fram i max 10km/h och rörde varken ratten eller bromsen i onödan. På de stora vägarna är det bra, där är det asfalt men på dirtroadsen är det livsfarligt. Grejen är att de inte plogar vägarna här så när det kommer snö plattas snön till av bilarna som åker, sen igår var det ett par plusgrader och regnade lite och sen på natten blev det snorkallt över -10 grader så inte så konstigt att det blev äckelhalt. Ni som kört halkbanan inför att få körkort kan ju tänka er hur det var. Jag har aldrig kört på sån is förut, har nog aldrig ens sett det på vägarna i Sverige eftersom att man plogar där! Ibland gled det bara och man hörde hjulen glida mot isen, de fick inget fäste överhuvudtaget. Men samtidigt förlorade jag inte kontrollen någon gång så jag klarade mig bra, måste nog varit för att jag körde långsammare än gångfart ;) Och när jag åkte hem var det -15C! Craaazy.

Jag ska också erkänna ett lagbrott (haha!). Det var så sjukt halt (som jag redan berättat X antal meningar om) så när det var en stoppskylt i en liten uppförsbacke vågade jag inte stanna med risk för att börja rulla bakåt eller inte komma upp för backen så jag körde bara förbi :O. För första gången i mitt liv som jag inte stannade haha. Är nog tur att Arkansas polisen inte läser min blogg ;) haha!

När vi ändå är inne på lagbrott och sånt kan jag ju bara konstatera att jag kör sämre och slarvigare här än vad jag gjorde i Sverige.. Gör massa saker som jag störde mig sjukt mycket på när andra gjorde förut:
Stannar inte helt vid stoppskyltar.
Placerar mig inte rätt när jag ska svänga.
Bromsar före jag blinkar.
Kör för fort i kurvor.
Genar i kurvor så att jag korsar heldragna linjer.
Nej usch det här får jag sluta med när jag kommer hem igen, kommer ju förlora körkortet innan jag hinner blinka.. Grejen är att jag kör fortfarande mycket noggrannare och bättre än majoriteten här, kanske inte så konstigt att de har så mycket olyckor när körkortsutbildningen är nästintill obefintlig..

Bensinen har blivit dyr igen! Nu är den uppe på runt $2,60/gallon vilket blir runt 5kr/litern.

Mamma jag försökte kolla på Yellowstone videon men det är bara för folk som är i Sverige så jag kan inte se den :(

Nu är det bara 19 dagar tills jag får besök också! För 19 dagar sen var det den 20e december, känns som igår! Och med tanke på att när ni bokade var det fyra månader kvar har det gått sjukt fort. Ses snart!

Självklart är det snowday imorgon också så det blev en vecka extra jullov för mig! Det ska bli ett par plusgrader på söndag och sen varmare och varmare varje dag, får se när den här packade isen behagar smälta.. lär nog ta ett tag! Jag hoppas däremot på skola på måndag för nu vill jag träffa jämnåriga igen!


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0