Thursday January 21st, 2010

Idag är jag lite piggare än vanligt. Det regnade idag så vi hade ingen trackträning. Yippie yey. Och dessutom var volleybollen (styrketräning idag) väldigt lätt, vi gjorde andra saker än vad vi brukar göra och det var inte jobbigt någonstans, krävde bara lite koordination och balans så det var nice.

Vet inte vad jag ska skriva.. just nu tittar jag på Grey's Anatomy. Skulle kunna ta till knepet jag använder när jag inte vet vad jag ska skriva, nämligen att skriva om varje lektion på dagen.. det brukar kunna ta fram lite minnen om saker som hänt.

Engelska;
Vi har ny placering på borden och nya platser och det är ju alltid intressant. Vi håller på med voice inom skrift, alltså tonen på texten man skriver. Usch vad svårt det var att förklara på svenska, blir inte alls bra. The voice in writing is the attitude that the writer wants the reader to experience (feel, think and imagine). It has to do with syntax, diction, imagery, figurative language and detail. Jaja, jag vet inte ens de svenska orden för 50% av vad jag just skrev. I alla fall, vi hade ett litet test på vad vi gjort den här veckan och så började vi med att titta på lite poeter, någon Whitman och så Emily Dickinson, hon verkar ju vara en kul prick alltså. Tanken är alltså att vi ska lära oss om och analysera olika sätt att skriva på, och hur man påverkar läsaren med hjälp av ordval och beskrivningar. Sen har vi skrivit lite själva också.

American History;
Jag behövde inte alls göra mycket i den här klassen eftersom jag redan gjort klart allt som skulle vara inlämnat idag. Det enda jag gjorde var 18 stycken notecards (man skriver ett ord/person på ena sidan av ett notecard och sen beskrivningen/definieringen på andra sidan) på kapitel 21, vilket handlar om 20-talet tror jag. Ett av orden var hobo haha. En hobo är en uteliggare och används som ett ord för att beskriva en sunkig person här, typ som man kan använda skabb hemma i Sverige haha.

Algebra II;
Jag fattar det vi gör nu! Synthetic divison. Säger er mycket va? Nä inte mig heller, jag vet bara att det heter så. Sen har vi hållt på med scientific notation också vilket jag gjorde i nian (typ steg 21 eller nåt sånt i KS, exponenter och sånt) och jag kommer faktiskt ihåg en del så det är skönt att det är något man inte behöver lära sig från grunden. Justde, igår hade vi en tornado drill under den här lektionen, ett tjut typ som ett fire alarm tjuter och så måste alla gå ut ur klassrummen och sätta sig facing the lockers, känns lagom puckat. Så får man sitta där, inte för nära glasdörrarna, viktigt, tills det slutar tjuta.

Lunch;
Inte mycket hände, jag åt nån sesamkyckling med pasta från Lean Cuisine, vilket var helt okej.

Drama II;
Vi läste igenom de sista sidorna i pjäsen vi ska göra i den här klassen (inte samma som den andra). Det är en humorpjäs med grekiska gudar kan man väl säga. The Odysseus and the Illiad om ni är familiar med dem. Sen lekte vi lekar som alltid, haha. Imorgon ska vi leka lekar hela lektionen förutom typ 5-10 minuter då vi skulle få en writing assignment. Det här är lätt min roligaste klass.

Health;
Det här är ju min nya klass, tror inte jag skrivit mycket alls om den. Är en freshman klass så är typ bara freshmen i den, förutom några enstaka människor, däribland Daisy. Vilket är väldigt tur för annars skulle den här klassen vara väldigt tråkig. Tisdag och onsdag har vi svarat på frågor ur boken, idag hade vi en Power Point presentation och tog notes av exakt samma ämne som frågorna. Och de sista 20 minuterna av lektionen gör vi aldrig något, och han släpper alltid ut oss 5 min tidigare till the commons, men då smiter vi iväg istället för vi orkar inte stå där och häcka. Slappaste klassen, när han rättar våra papper tittar han att man har alla frågorna (han läser inte) och skriver 25/25 på papperet haha. Så blir pinsamt om jag inte får A i den här klassen.

Human Relations;
Gillar den här klassen, är psykologi och sånt. Idag hade en grupp sin presentation om deras scientist de har jobbat med, min grupp hade igår. Vi hade Kurt Lewin som studerade nature vs. nurture, vilket innebär att han ansåg att alla människor har personlighetsdrag som både är medfödda och som är inlärda. Hoppas ni hajar. Personen de hade presentation om idag, som jag inte kommer ihåg namnet på, ansåg att det finns multiple intelligences, och att alla människor är bra på något. Finns t.ex. att man kan vara "word smart" eller "body smart" eller "music smart" osv. Sen gjorde vi ett litet test som skulle visa vilken personlighetstyp man är, jag blev en blandning av language och kanestethic (kroppslig) yep yep. Jag tycker nog att jag är mer mot language, alltså word smart.. Om man läste på papperna vi fick hur de olika typerna fungerar och lär sig bäst osv. Sen fick vi rita en gris på ett papper och imorgon ska vi få resultaten på vad våra teckningar berättar för oss haha. Alltså om vilken personlighetstyp vi är.

Sen var det volleyboll vilket jag inte orkar skriva om.

Under 7th hour blev det ett call för alla honor students, alltså elever som hade A eller B i alla ämnen förra terminen. Alla utbytesstudenter förutom jag var med på listan haha! De fick cupcakes och läsk. Men Daisy visste inte att hon var med där så hon gick inte. Har förresten fått reda på mina slutbetyg om jag inte sagt det, jag hade 5 A's och 2 C's. Den här terminen satsar jag på bara A's och B's tror jag. Hade ju nästan ett B i matte som är det jag har mest problem med.

Nästa vecka är det homecoming week och vi har olika dresscodes varje dag. Måndag är pink day, alla ska ha något rosa på sig. Sen är det black friday, då man ska ha svart på sig. Sen de andra dagarna är det en dag där man ska ha rött på sig om man är i ett förhållande, gult om man är mitt emellan och grönt om man är singel. Sen är det olika färger för årskurserna, min årskurs är lila. Och den sista dagen ska man ha en vit tröja och så ska skolan tillhandahålla washable pens som man kan skriva med. Vet inte vilken dag som är vilket dock. Och sen på torsdag kommer mamma och mormor och på fredag är det homecoming game! Kanske ska beställa en homecoming t-shirts för $15, har ju ingen skoltröja alls. Ska köpa en yearbook också, $40 blir det för att de ska skicka hem den.

Igår var det en dödsskjutning här i krokarna också. Några poliser hade jagat några fartdårar och polisen hade skjutit mot bilen och kulan träffade föraren.

Var hemma hos Daisy idag efter skolan, vi hade ingen track eftersom det regnade, som jag redan nämnt. De hade nån electric shock thing som man sätter på kroppen för att stimulera musklerna och jag satte den på handen och när man drog upp den på hög power så böjdes fingrarna och de typ krampade hahaha, det var roligt.

Typ längsta inlägget i historien så nu säger vi hej!



Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0