01/01/10

Kolla datumet! Idag behöver man inte fundera på om dagen eller månaden ska vara först, det är ju samma överallt! Om ni inte visste det så skriver man ju månaden först i USA, alltså tvärtom mot Sverige som skriver dagen först! Har faktiskt vant mig nu och behöver inte tänka varje gång jag ska skriva. Faktiskt nästan enklare att skriva månaden först då man i princip alltid vet vilken månad det är så då kan man börja med det och sen fundera några sekunder extra på vilken dag det är. Hej skrivdiarré, det där var ju väldigt nödvändigt för er att veta.

Jahapp då var det nytt år igen! Hur känns det? Rätt så bra tack! Japp såhär har jag spenderat min nyårsafton eftersom att jag varit helt ensam för första gången i mitt liv. Men det funkade det med. Bäst att ta igen det nästa år tror jag. Eller så kanske jag ska hitta ett jobb och jobba nyårsdagen? Har hört att det ska vara bra betalt då.

Jag har verkligen vänt på dygnet det här lovet, var lääänge sen sist jag gjorde det så här mycket. Klockan är nu halv tre på natten och jag är bara lite sömnig.. Sen vaknar man vid 11-12. Borde kanske ändra det tills skolan börjar om.. 5 dagar! Kort jullov har jag haft, endast 13 dagar.

Jag hade tänkt skriva en lite årsresumé, om vad som hänt under 2009 men jag gav upp innan jag ens försökte. Mitt minne är alldeles för dåligt för såna saker. Kommer knappt ihåg vad jag gjorde förra månaden och ska jag då komma ihåg vad jag gjorde i våras och dessutom vilken månad? Tror inte det va. Får ta det när jag kommer hem till Sverige igen, en sammanfattning över utbytesåret! Är mindre än ett halvår nu tills jag sätter mina fötter på svensk mark igen. Och nu kan jag ju faktiskt säga att jag kommer hem i år! Tills idag har det ju varit "kommer tillbaka nästa år" men inte längre! Tjohoo.

Vad mer? Jo. Snön är borta, det enda som finns kvar är lera och några enstaka snövallar. Nu lär vi nog inte få någon mer snö förrän kanske om en månad eller så, tror jag. Tydligen så är januari den kallaste månaden här hörde jag på vädret idag och de kommande två veckorna ska tydligen vara 2010s kallaste veckor, hur de nu kan veta det så här tidigt?! Något jag märkt här är att deras väderleksrapporter är väldigt precisa och sträcker sig långt fram i tiden men de brukar oftast inte vara särskilt korrekta.

Kommande grejer som jag skriver om kommer vara väldigt random, så nu är ni varnade i alla fall!

Idag skulle Daisy komma hit till mig på dagen. Jag gav henne adressen och hennes värdbror knappade in den i GPSen. Jag bor på CP Rakes Road men de hade av någon anledning knappat in Rakes Road. De visste däremot inte om att det var fel så när de kom fram till Rakes Road så sa Daisy att han kunde släppa av henne där eftersom han var tvungen att åka och jobba. Så, där står hon, vet inte vart hon ska så hon ringer mig och säger att hon är på min väg och ska gå och leta efter huset. Jaha tänker jag.. från huset kan man se en lång bit av vägen men jag kan inte se henne så jag antar att hon är i andra änden av vägen, säger åt henne att jag ska komma och hämta henne. När jag kommer dit jag tror att hon är så är hon inte där. För att göra en väldigt lång historia lite kortare så efter lite blod, svett och tårar så ringer jag henne, hon ger mig vägnamnen på vart hon är och jag knappar in det i bilens GPS, vilken säger att hon är 15 minuter åt helt andra hållet. Så, jag åker dit. När jag är halvvägs där säger GPSen något i stil med "We can no longer provide proper road information to your destination, please follow the arrow" VILKEN JÄVLA PIL tänker jag och får lite smått panik. Här står en stackars holländska mitt ute i ingenstans, hennes mobil är påväg att dö och en förvirrad svenska har ingen aning om vart hon ska. Efter några minuters stirrande på skärmen hittar jag en liten jävla pil som visar åt vilket håll min destination är. Så, jag kör in på världens minsta, sämsta, lerigaste dirtroads och hittar tillslut Daisy, mitt ute i ingenstans! Herregud, kaos. Något att berätta för barnbarnen och jag undrar fortfarande vad vi hade gjort om hennes mobil dött och/eller jag inte hade hittat henne. Nu har hon i alla fall lärt sig att inte gå med på att bli avsläppt när hon inte vet vart hon är! Ingen av oss har någon aning om vart vi var, jag har aldrig varit där förut. Tacka gudarna att jag tog bilen som hade GPS och inte min truck. Den här historien blev inte speciellt kort.

Nästa år ska vi åka till Österrike och åka skidor! Magda är ifrån Österrike och bor i princip vid botten av alperna nånstans så vi ska åka dit och åka skidor nästa vinter! Jag, Daisy och Julie. Vi kom fram till att de ska ge igen mig all körning jag gjort för dem (bra svenska..) och skaffa körkort tills nästa vinter, sen ska jag komma ner till Tyskland/Holland och så ska vi bila ner (någon av dem kör!) till Österrike tillsammans. Låter som en bra plan va? Alperna here I coooome. Lite annat än Hundfjället.

Jag kirrade ett A i Finance! Tack vare mitt semestertest som slutade på 98% tjohooo. Mitt slutbetyg var 89,57% vilket avrundas uppåt till 90% som är gränsen för A! Snacka om att nästan snubbla på mållinjen haha! Men nära skjuter ingen hare, jag har fortfarande mitt A!

Det finns en grönsak här som heter okra, den är grön och man skär den i bitar och friterar. Tror att det är en typisk southern grej för Tami hade inte hört talas om den innan de flyttade till Georgia (hon bodde i Idaho innan). Det svenska namnet är också okra men jag har aldrig hört talas om den förut, har ni det?

Fried okra, finns på nästan alla restauranger och folk gör det hemma.

Okra. Jag tycker inte att det smakar speciellt mycket men folk verkar antingen älska eller hata det. Lite besk smak men som vanligt med den friterade maten här nere är det mest friteringen som man känner smaken av..


Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0