Några tänkvärda ord från den utvalde

Jag har gjort en observation: de mäter risken för regn i procent, "20% risk för regn imorgon"
Jag har också observerat att på vägen jag åker till skolan ligger det nya döda djur varje dag, i princip alltid någon form av bältdjur eller possums. De är manglade (1*1 meter kött/blodfläck), delade på mitten, delvis mosade osv. Jag såg en intressant idag, den var liksom avkapad på mitten fast inte helt avkapad, bara som att någon skurit av halva djuret med en kniv. Som huvudlöse Nick i Harry Potter om ni har koll på honom. Förlåt för detaljrikedomen.

En annan sak jag lärt mig, som säkert min far tycker är intressant, om han inte redan vet det. Varje människa har en (eller flera) egen registreringsskylt som man sätter på sin bil, alltså betalar man försäkring för registreringsskylten (man kan flytta den mellan bilar tror jag) och inte för själva bilen och när man köper en ny bil följer inte registreringsskylten med utan den måste man köpa (eller ersätta med sin gamla).

Min oerhört avancerade miniräknare som jag har i skolan (den kostar 130 dollar!) går att ställa om till Svenska, lite coolt faktiskt. Jag provade det idag men förstod inte så mycket eftersom att jag lärt mig nya termer på engelska nu som jag inte vet vad det är på svenska. Som till exempel scientific notation, jag vet vad det är men jag vet inte den svenska termen för det. Det känns lite konstigt faktiskt.

Jag börjar komma in mer och mer i språket. Idag när jag kom in i vardagsrummet när TVn stod på tänkte jag inte att det var på engelska (jag är annars ganska bra på att tänka typ "nu tänker jag på engelska" "nu pratar dom engelska och jag förstår allt") utan jag bara förstod. Det är jättesvårt att berätta i text men känslan var lite ball faktiskt när jag kom på mig själv med att tycka att engelskan var helt naturlig och det liksom bara gick in i mitt huvud.

När jag räknar blir jag helt förvirrad ibland, det går såhär i mitt huvud: en, two, tre, four, five, sex, seven osv.. när jag kommit upp i 6,7 någonstans kommer jag på mig själv och bestämmer mig för ett språk. Hittills väljer jag oftast svenska när det kommer till att räkna, det går snabbast.

Jag har också råkat säga ord på svenska i skolan och här hemma, tror ingen har hört det däremot för jag kommer på mig själv precis när jag börjar säga ordet och tystnar. Det låter jättekonstigt i mitt huvud när det helt plötsligt kommer in ett svenskt ord.

Jag kan ha konversationer med folk jag inte träffat förut utan att jag stammar och hakar upp mig på ord hela tiden. Idag pratade jag med en i stallet jag inte träffat förut och hon berömde mig för min engelska, kändes bra! Grejen jag kommit på är att det är inte uttalet som är det viktigaste, jag har en accent och kommer troligen ha det hela tiden, folk förstår mig ändå. Det viktiga är att få ett flyt i språket och inte haka upp sig eller bli tyst för att man inte kommer på ordet eller orden. Nu när jag inte kommer på något ord brukar jag för det mesta kunna förklara ändå med hjälp av andra ord eller kroppspråk, vilket är ett väldigt bra språk!

Jag märker också nu när jag skriver att jag har svårt att formulera mig ibland, många meningar låter konstiga, jag får tänka till extra inför en del meningar och vissa meningar får jag inte till som jag vill och får rätta hela tiden. Så ursäkta om mina meningsuppbyggnader är konstiga.. Det här har aldrig hänt mig förut, jag har alltid kunnat uttrycka mig väl i skrift så det här är också något nytt. Om det känns så här efter 3 veckor (jag har varit här i tre veckor idag förresten!) så undrar jag hur det är efter 10 månader..

Något helt annat; jag fick tillbaka mitt Family Dynamics prov idag, 100%! Dessutom har lärarnas datasystem där de samlar alla betyg och sånt kraschat så de lärare som inte hade en manuell backup, har förlorat allt vi gjort hittills i år och de har ingen koll på vad vi har för betyg. Go Bulldogs!

En tysk utbytesstudent som bor i Gravette (typ 30min härifrån) som heter Juliana skulle komma till stallet idag för att hon kanske vill börja rida men hon kom aldrig.. Hoppas hon kommer någon annan dag så jag kan träffa henne!

With love, er patriot!

Sara
2009-09-17 @ 06:47:19
haha jag vet jag har också lagt märke till alla döda djur varje dag. Speciellt possums, jag fick lära mig i wildlide att possums tror att de försvinner och blir osynliga när det inte ser t.ex. en bil. Så när en bil kommer emot dem vänder de sig om med ryggen mot bilen och tror att det ska klara sig. Haha


URL: http://saraca.blogg.se/

Lämna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0